Ook zo'n last van schouders of rug? 5 tips voor een goede thuiswerkhouding

Bijgewerkt: 28 jun 2020

Herken je dat: een stijf of zelfs pijnlijk gevoel tussen je schouderbladen of in je rug?

Het is heel goed mogelijk dat dat komt door je thuiswerkhouding tijdens de coronatijd. En door het gebrek aan voldoende beweging.


Knoopje hier, knoopje daar

Ik krijg de laatste tijd regelmatig klanten die deze klachten hebben. Tijdens de massage voel ik allemaal knopen in schouders, rug, billen en benen. Niet zo gek als je bedenkt dat de meeste mensen geen goede bureaustoel hebben of althans niet de kwaliteit die ze bij veel bedrijven wel hebben. Dan maar op een gewone stoel zitten, met de schouders net iets te hoog opgetrokken en de rug ingezakt.

En sporten komt er ook niet altijd meer van. Of in ieder geval niet op het niveau van voor corona. Dus waar moet je goed opletten? Ik geef je graag wat tips.

5 tips voor een goede thuiswerkhouding
  • Zorg voor een goede stoel. Nog beter, ga staand werken of wissel het in ieder geval af. En zorg voor een goed stabureau. Er zijn ook kleine bureau's te koop die je op een tafel plaatst. Zorg in ieder geval dat je de stoel goed instelt.

  • Zorg voor een goede houding. Rug recht met natuurlijke holling in je onderrug, schouders niet naar voren laten hangen, nek en hoofd in een lijn met je schouders.

  • Neem genoeg pauze en beweeg dan.

  • En ik schrijf dit natuurlijk niet voor niets: laat je regelmatig masseren. Dan zorg je ervoor dat knopen op tijd weg worden gemasseerd en eventuele 'zwakke' plekken in je lichaam snel worden herkend.

  • Doe stretch-oefeningen of bijvoorbeeld yoga. En rol je spieren af en toe met een foamroller.


Pijn in rug, stijve bovenbenen?

Nog wat achtergrond bij klachten die je misschien ervaart. Als je pijn in je rug hebt, dan kan het heel goed zijn dat dat vanuit je benen komt: verkorte hamstrings. Of aan de andere kant: slappe buikspieren. Maar ook te gespannen rugspieren of onvoldoende bewegelijkheid van de lumbale wervelkolom, kunnen de boosdoeners zijn.

Meestal is er sprake van een combinatie van oorzaken. Daarom is het goed om de oplossing te zoeken in meerdere richtingen. Dus een combinatie van versterkende buikspieroefeningen bijvoorbeeld, samen met je regelmatig laten masseren en stretchoefeningen. Een fysio of sportmasseur kan voelen waar het vastzit en tips meegeven.



185 keer bekeken0 reacties
info@socialsuzy.nl | 06-24 55 90 58 | Amsterdam Oud-West   
 
Massage       Coaching       Prijzen & Book online 
Contact        Over Social Suzy    Blog 
Online marketing & communicatie 
Privacyverklaring
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now