top of page
  • suzannebarbaravand

Wat doet een copywriter?

Bijgewerkt op: 15 jan.


Copywriter Amsterdam aan het werk

Een copywriter wordt ook wel een tekstschrijver genoemd. Dat is duidelijk zou je zeggen, tekst schrijven. Maar dan ben je er nog niet, want over wat voor een soort teksten hebben we het en is een journalist dan ook een copywriter? We nemen je mee in de wondere wereld van de copywriter.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat er onder de functie copywriter valt verschilt per functie en per bedrijf. De ene keer betekent het advertenties maken, de andere keer teksten voor op de website of artikelen in de nieuwsbrief. Een copywriter verschilt sowieso alleen wel van een journalist, want het overkoepelende kenmerk van copywriting is het schrijven van overtuigende teksten voor commerciële doeleinden. Teksten die de lezer aanzetten tot een actie of tot koop.


De activiteiten van een tekstschrijver

In principe kan je voor alle commerciële teksten bij een copywriter terecht, denk bijvoorbeeld aan teksten voor:

  • websites

  • nieuwsbrieven

  • e-mails

  • folders en flyers

  • social media posts

  • artikelen

  • blogposts

Hoe gaat een copywriter te werk?

1, 2, 3, schrijven maar en klaar…dat is bijna nooit hoe een tekst schrijven in zijn werk gaat helaas. Het kost meer voorbereiding en afwerking. En vooral ook creativiteit. Het proces voor wat uitgebreidere content ziet er vaak ongeveer zo uit:

  1. Het onderwerp kiezen De copywriter krijgt een onderwerp vanuit de organisatie waarvoor hij of zij werkt of hij gaat zelf op zoek. Als hij zelf op zoek gaat, dan kiest hij bijvoorbeeld voor een onderwerp waarop veel gezocht wordt via zoekmachines of waarover hij veel vragen krijgt van bestaande klanten.

  2. Onderzoek doen Als de copywriter veel over het onderwerp weet, dan is dat natuurlijk heel handig. Dat scheelt veel tijd. Maar in veel gevallen moet hij eerst onderzoek doen voor meer achtergrondinformatie. Ook als hij veel van het onderwerp af weet, is het vaak nuttig om bronnen te vermelden voor een objectiever resultaat en om te zoeken naar aanvullende informatie.

  3. SEO: gevonden worden Content schrijven is 1, maar het vervolgens gevonden laten worden door de juiste doelgroep is natuurlijk essentieel. Daarom moet rekening worden gehouden met Search Engine Optimization (seo). Daarvoor heb je seo-zoekwoorden nodig. Het is handig als de copywriter die zelf kan achterhalen, maar vaak wordt daar een seo-specialist voor ingeschakeld.

  4. Het schrijven van de tekst Bij het schrijven van de tekst houdt de schrijver rekening met de juiste tone-of-voice, de opgestelde persona’s en de seo-zoekwoorden. Niet in alle organisaties wordt gewerkt met persona’s, maar het is een handig hulpmiddel voor iedereen die content maakt voor de doelgroepen. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van het product of de dienst die de organisatie aanbiedt. Met persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastiger te targeten zijn. Het helpt de tekstschrijver dus betere, op de doelgroep afgestemde teksten te schrijven. Het creatieve element aan schrijven is iets dat regelmatig onderschat wordt. Maar dit is juist het element dat ervoor kan zorgen dat de tekst niet lijkt op iets anders dat al geschreven is en dat ervoor zorgt dat het niet lijkt op een tekst die een Artificial Intelligence bot ook geschreven kan hebben.

  5. Check door de opdrachtgever Is de tekst klaar? Dan gaat de tekst langs de opdrachtgever voor een check en worden daarna nog eventuele correcties aangebracht.

  6. Klaar voor de buitenwereld Nu kan de definitieve versie worden geplaatst, verzonden of gepost.

De ideale tekstschrijver

Goed de taal beheersen en goed kunnen schrijven, zijn nogal inkoppers als we het hebben over kwaliteiten van een copywriter. De écht ideale schrijvers herken je aan:

  • Creativiteit. Waarmee je je als copywriter echt kan onderscheiden van een andere copywriter, is als je creatief bent en een originele invalshoek vindt of een opvallende manier van schrijven die aanspreekt (en uiteraard in lijn is met de juiste tone-of-voice).

  • Empatisch vermogen. Een tekstschrijver moet in de huid van de klant kruipen en begrijpen waar zij naar op zoek zijn en hoe ze overtuigd kunnen worden.

  • Duizendpoot. Schapen met 5 poten zijn favoriet bij bedrijven. Het is dan ook handig, als je naast tekstschrijven ook seo, data-analyses en persona’s kan maken.

Seo teksten laten schrijven

Wil je e-mails, artikelen, blogposts of website teksten laten schrijven? Dan ben je bij Social Suzy aan het juiste adres. Van alle soorten content, offline en online, gaat haar schrijvershart harder kloppen. Daarbij houdt ze rekening met seo en kan ze zelfs een heel seo-advies geven. Ook voor een contentstrategie en de uitvoering ervan kan je bij haar terecht. Check alle diensten of neem contact op om eens te praten over de verschillende opties. De koffie staat klaar!


15 weergaven0 opmerkingen
bottom of page